5 lectii de urmat atunci cand iti lansezi un produs pe piata

Atunci cand lanseaza un nou produs pe piata sau o noua afacere, cea mai des intalnita greseala pe care o fac antreprenorii este faptul ca incearca sa faca prea multe lucruri deodata. Unii antreprenori au impresia ca a iesi pe piata cu “mai mult” e mai bine.  NU E!

In perioada initiala de lansare sau atunci cand relansezi un produs, “mai mult” inseamna un risc aditional pe care ti-l asumi. “Mai mult” inseamna in acelasi timp si un proces complex de productie care nu e necesar, intarzieri pana ca produsul sa ajunga pe piata si mai mult capital investit.

Mai jos iti prezentam cateva lucruri cu adevarat importante pe care ar trebui sa te concentrezi atunci cand iti lansezi produsul pe piata.

  1. Nu incerca sa construiesti Roma intr-o zi!

Un antreprenor cunoscut prezenta intr-un articol cum a planificat investirea a peste 2 milioane de euro intr-o piata care nu ii dadea nicio speranta. Sa ai toti acei bani pe care sa-i investesti intr-o afacere este fenomenal. La doar un an, insa, afacerea sa era deja pe ultimul drum. Lansata de doar cateva luni, afacerea a consumat extrem de multi bani, deoarece viziunea sa era mult prea complexa.

Acesta a incercat sa vina pe piata cu o solutie care sa reuneasca toate nevoile clientilor intr-un singur produs. Asadar, au investit toti banii in construirea unui magazin online foarte complex, cu o multime de functii, care sa poata filtra produsele si sa aduca in fata clientului exact ceea ce acesta isi doreste. Problema a fost aceea ca, dupa ce au lansat site-ul, fiecare s-a indreptat spre perfectionarea unor anumite aspecte. Asa incat au tot investit, incercand sa construiasca totul la perfectie.

Iar intr-un final, cand banii s-au terminat, au decis sa lanseze produsul pe piata. Surpriza! 95% dintre consumatori foloseau doar 5% din resursele site-ului, ajungand exact la produsul original, care le rezolva problema.

Asta nu a insemnat decat un singur lucru: 95% din timp si din bani au fost aruncati pe fereastra. Ce putem invata din asta?

  1. Focuseaza-te pe un singur lucru, lucrul principal!

Cand lansezi un nou produs sau serviciu, concentreaza-ti toata energia pe acel produs sau serviciu. Fa cate un pas pe rand. Ceea ce este denumit MVP (minimum viable product) ar trebui sa te preocupe in aceasta etapa, nu cele mai complicate lucruri. Acest produs MVP iti ofera oportunitati nelimitate de a invata despre publicul tau, cu putin timp investit, cu putini bani si cu putin efort.

Prin intermediul acestui produs poti iesi rapid pe piata, poti colecta feedback si nu va trebui sa iti pierzi timpul cu lucruri pe care clientii tai nu le vor lua in seama. Acest tip de strategie diminueaza la maxim riscurile si te ajuta sa eviti capcana in care a cazut antreprenorul despre care discutam mai sus.

Tine minte, Amazon a inceput ca un simplu magazin online de carti.

5 lectii de urmat atunci cand iti lansezi un produs pe piata
5 lectii de urmat atunci cand iti lansezi un produs pe piata
  1. Urmeaza regula celor 85 de procente. “E BUN?” Atunci este de ajuns!  

In prima etapa a lansarii unui produs, a te lupta pentru perfectiune inseamna sa-ti pui singur bete in roata. Ca o regula nescrisa a afacerilor, daca produsul tau a ajuns la 85% pregatiri pentru a fi lansat, atunci il poti lasa liber pe piata.

Din experienta antreprenorilor cunoscuti, nu merita sa lupti pentru acei 15% in plus pentru a ajunge la perfectiune, inca din prima etapa a lansarii. Vei avea mult mai mult de castigat daca lansezi un produs pe piata si il testezi.

  1. Colecteaza feedback constant si invata din acesta!

Odata ce ai lansat, asculta-ti publicul care foloseste acel produs. Invata tot ce poti despre ce crede publicul despre produsul tau. Ce le place si ce nu le place utilizatorilor la produsul tau? Ce optiuni suplimentare si-ar mai dori acestia sa aiba produsul? Cum le-ai putea imbunatati experienta cu acest produs?

Fa tot ceea ce poti pentru a determina utilizatorii sa-ti lase feedback. Asta ar putea insemna chiar oferirea unor stimuli (oferte, promotii la produse) in schimbul unui feedback. Realizeaza chestionare, promoveaza-le in social media pentru a aduna cat mai multe pareri.

Cea mai grea parte in antreprenoriat este sa fii receptiv la ceea ce iti spun clientii si sa inveti din feedback-ul lor. Luand in calcul toata pasiunea, tot timpul si toti banii pe care i-ai investit in acel produs sau serviciu, poate ca nu iti doresti sa auzi niciun feedback negativ. Poti inclina sa crezi chiar ca nu esti inteles, ca produsul tau e prea inteligent pentru consumatorii tai. Dar feedback-ul este cea mai valoroasa resursa pe care o ai ca antreprenor.

Asadar, asculta, ia in considerare si invata ceea ce iti spun consumatorii despre produsul tau. Invata sa inovezi, sa aduci ceva nou produsului sau sa dai deoparte ceea ce nu foloseste la produsul tau.

  1. Evita sindromul “shiny ball”

Cand incepi dezvoltarea produsului MVP, trebuie sa te lupti cu functionalitatile inutile la fiecare pas. Tu, echipa ta si partenerii tai si toti ceilalti oameni care ti-au impartasit viziunea o sa aiba idei de imbunatatire a produsului. Desi unele dintre ele o sa sune foarte bine la inceput, o sa fie doar mici “bilute stralucitoare” care te vor distrage de la drumul tau.

Treaba ta este sa stai concentrat pe produs, pentru a-l putea aduce rapid pe piata. De abia dupa lansare trebuie sa livrezi si “altele” – alte functii, alte produse, alte imbunatatiri.

Daca te concentrezi pe abordarea “pas cu pas” poti ajunge pe piata mult mai rapid, poti invata o multime de lucruri despre publicul tinta si poti invata despre serviciile si produsele de care au nevoie clientii, pe baza feedback-ului lor. Iar daca lansarea nu a fost una de succes, ti-ai diminuat riscurile de investitii inutile la minim, urmand ca pe baza la ceea ce ai invatat sa relansezi produsul perfect.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *