Ce este cifra de afaceri?

Cum se compune aceasta, cu ce ajuta o companie si care sunt modalitatile de crestere a cifrei de afaceri? Foarte simplist, cifra de afaceri reprezinta suma totala a produselor(sau serviciilor) vandute de o companie. Am putea spune ca cifra de afaceri inseamna vanzari totale. In sens larg, cifra de afaceri este principalul indicator de performanta economica a unei companii. Cu cat cifra de afaceri este mai mare, inseamna ca acea companie produce mai multi bani. Insa, din punct de vedere contabil si fiscal aceasta se defineste intr-un mod diferit.

 

 

Cifra de afaceri definitie

Cifra de afaceri reprezinta cumulul veniturilor facturate de catre o companie (excluzand TVA-ul) pe o perioada determinata, respectiv un an calendaristic complet. Aceasta poate reprezenta si un indicator de evaluare a vanzarilor viitoare, fiind un instrument de prognoza financiara foarte important in dezvoltarea firmei.

Cifra de afaceri se diferentiaza in mai multe moduri. Exista cifra de afaceri fiscala si cifra de afaceri contabila, cele doua compunandu-se din elemente diferite.

Ce reprezinta cifra de afaceri contabila?

Cifra de afaceri contabila reprezinta cifra de afaceri neta. Ea se compune din toate veniturile rezultate din prestarea de servicii si vanzarea de produse inscrise in activitatea curenta a firmei. La totalizarea acestora sunt excluse reducerile comerciale si taxa pe valoare adaugata.

Aceasta difera insa de cifra de afaceri fiscala

Cifra de afaceri fiscala – ce este acest indicator?

Conform Legii 227/2015 cifra de afaceri fiscala reprezinta totalitatea elementelor cuprinse in cifra de afaceri neta / contabila, dar include in mod suplimentar si facturile emise de companie pentru avansuri incasate de la clienti sau neincasate. De asemenea, ea include si facturile emise inainte de livrarea produselor sau prestarea serviciilor specifice articolului 310, alin. 2 din Codul Fiscal.

Calcul cifra de afaceri – Cum se calculeaza cifra de afaceri?

Cifra de afaceri se calculeaza prin adunarea tuturor veniturilor obtinute din:

– venituri din vanzarea produselor finite, agricole si reziduale

– venituri din vanzarea semifabricatelor

– venituri din prestari servicii

– venituri din cercetare

– venituri din chirii

– venituri din vanzarea marfurilor

– venituri din alte activitati

La toate acestea se scad reducerile comerciale acordate de companie de-a lungul perioadei anului calendaristic pentru care se calculeaza cifra de afaceri.

Cifra de afaceri formula

Exista diverse formule pentru calculul cifrei de afaceri. Pentru cifra de afaceri totala, formula de calcul este: CA = VB + VA, unde CA = cifra de afaceri, VB = venituri din vanzarea produselor rezultate din activitatea firmei, iar VA = veniturile din alte activitati.

Insa, exista si o formula pentru calcul cifra de afaceri din punct de vedere contabil.  Aceasta face referire la conturile ce trebuiesc operate, din planul de conturi, clasa 7 (CONTURI DE VENIT). Ea este:

CA(denumita in planul de conturi 70) = 701+702+703+704+705+706+707+708-709.

Concluzie: Din ce se compune cifra de afaceri?

In concluzie, cifra de afaceri a unei entitati comerciale se compune prin adunarea tuturor veniturilor din clasa 70 (din planul de conturi) din activitati de vanzare produse / prestare servicii, la care scadem TVA-ul si reducerile comerciale acordate.

Ce este cifra de afaceri?
Ce este cifra de afaceri?

Cum influenteaza cifra de afaceri evolutia unei firme?

Este extrem de important ca orice companie sa analizeze constant cifra de afaceri pentru a putea previziona evolutia si dezvoltarea financiara a firmei. Spre exemplu, daca intr-un an calendaristic compania ajunge la o cifra de afaceri de peste 300.000 RON, aceasta va deveni automat platitoare de TVA, ceea ce presupune o cheltuiala suplimentara pentru companie.

Insa, in acelasi timp, cu cat cifra de afaceri creste mai mult, compania va deveni mai productiva, mai performanta din punct de vedere financiar, incasand tot mai multe venituri.

De asemenea, cifra de afaceri neta impune firmei si modul in care aceasta va plati impozitul pe venit sau profit. Daca cifra de afaceri depaseste 1.000.000 euro anual, firma va plati impozit pe profit (16%). Daca CA este sub aceasta suma, compania plateste impozit pe venit (intre 1 – 3%).

Cum influenteaza cifra de afaceri plafonul TVA al companiei?

Daca compania depaseste cifra de afaceri de 2.250.000 RON anual, aceasta va trece la plafonul de TVA cu plata la facturare. Daca CA este sub aceasta suma, compania va plati TVA la incasare.

Daca compania depaseste cifra de afaceri de 100.000 euro anual, aceasta va trebui sa plateasca TVA-ul lunar, in timp ce daca se va afla sub aceasta suma, va plati TVA-ul trimestrial, odata la 3 luni.

Cifra de afaceri firme romanesti – Cat de performante financiar sunt companiile din Romania?

Compania din Romania cu cea mai mare cifra de afaceri pentru anul 2017 este OMV Petrom, cu o cifra de afaceri de peste 14 miliarde RON si un profit net de 2.399.947.986 RON, conform BVB.

Cele mai valoroase 100 de companii din Romania au avut o crestere senzationala in anul 2017, depasind pragul de 30 miliarde ron, iar in top se regasesc 11 banci. In top 10 se regasesc companii precum: Dedeman (loc 7), Continental (loc 9), Kaufland (loc 10) sau Banca Transilvania (loc 6). Majoritatea companiilor atat de profitabile din Romania sunt fie multinationale, fie companii de stat.

Cifra de afaceri vs. venituri

Este foarte important de retinut faptul ca acesti indicatori sunt diferiti. Veniturile totale ale unei companii nu echivaleaza cu indicatorul cifrei de afaceri. Veniturile din dividende, dobanzi, diferente pozitive de schimb valutar sau veniturile din productie in curs, veniturile din imobilizari si veniturile din subventii nu intra in componenta cifrei de afaceri.

Cifra de afaceri vs Profitul net

Un alt lucru extrem de important de luat in calcul este faptul ca CA nu reprezinta profitul companiei. Profitul se calculeaza prin scaderea cheltuielilor totale din venit.

7 modalitati de crestere a cifrei de afaceri

Dupa cum spuneam anterior, cu cat o companie raporteaza o cifra de afaceri mai mare, cu atat aceasta companie va fi considerata mai profitabila, mai performanta din punct de vedere financiar, avand incasari din ce in ce mai mari.

Pentru a dezvolta o companie, este extrem de important sa gasim modalitati diverse de crestere a cifrei de afaceri. Va prezentam mai jos 7 dintre cele mai eficiente modalitati de dezvoltare si crestere a acestui indicator.

In functie de obiectul de activitate, exista mai multe tipuri de crestere a cifrei de afaceri.

1. Vanzarea de produse – realizare prin activitatea principala a firmei

Cel mai simplu lucru de facut pentru cresterea CA este sa vinzi mai mult. Vanzarea produselor pe care le realizezi in firma ta va aduce mai multi bani, mai multe venituri care se vor totaliza in calculul cifrei de afaceri anuale.

2. Prestarea de servicii catre mai multi clienti noi – atragerea de clienti noi

Acapararea noilor clienti, in cazul in care firma ta se ocupa cu prestarea de servicii, este un alt lucru extrem de important pentru cresterea cifrei de afaceri. Cu cat atragi mai multi clienti, cu atat mai mari vor fi veniturile, iar cifra de afaceri va creste substantial.

3. Reducerea numarului de promotii realizate de-a lungul anului

Reducerile aplicate produselor aflate la vanzare nu reprezinta venituri componente ale cifrei de afaceri. Acestea se scad din CA. Prin urmare, cu cat acordati mai putine reduceri, cu atat veti putea creste mai mult cifra de afaceri a companiei.

4. Cresterea pretului mediu de vanzare a unui produs / a unui serviciu

Cresterea pretului pe servicii si produse de la an la an este o modalitate extrem de eficienta de a creste si CA a companiei. Pentru a putea creste pretul insa, aveti nevoie de produse si servicii inovatoare. Investiti in performanta pentru a putea vinde mai scump.

5. Fidelizarea clientilor existenti pentru cresterea numarului de comenzi

Cea mai importanta piata a afacerii o reprezinta plaja de clienti existenti. Este mult mai usor sa vinzi clientilor care te cunosc deja si au interactionat cu afacerea si produsele tale, decat sa atragi clienti noi. Vinde mai mult oamenilor care te cunosc deja.

6. Diversificarea activitatii companiei tale

Daca ai o companie care se axeaza pe vanzarea marfurilor, atunci o oportunitate de extindere ar fi realizarea unor produse specifice din acele marfuri si vanzarea lor catre o piata noua. De asemenea, daca produci deja anumite produse, poti realiza si un pachet de servicii de mentenanta pentru acele produse pe care sa-l oferi clientilor contracost.

7. Atrage venituri pentru cercetare

Proiectele de cercetare si munca de laborator depusa pentru a inova si pentru a perfectiona produsele tale poate fi o modalitate ideala de crestere a cifrei de afaceri, deoarece poti atrage investitori interesati de proiectele tale de cercetare, care sa acopere cheltuielile si sa te ajute astfel la cresterea veniturilor. Sau acesti investitori te pot plati pentru a le dezvolta lor anumite game de produse noi, pe baza cercetarilor efectuate in compania ta.

Ce este cifra de afaceri?
Ce este cifra de afaceri?

Adreseaza-te unui specialist pentru mai multe detalii!

Pentru a implementa aceste masuri si pentru a creste semnificativ performanta financiara a companiei tale, adreseaza-te unui specialist in domeniu, un consultant de business sau un om de afaceri cu experienta, care te va putea ajuta sa-ti realizezi un plan de afaceri, sa concretizezi tehnicile si sa iti cresti cifra de afaceri fara a-ti asuma foarte multe riscuri sau pierderi financiare.

Concluzie – ce este cifra de afaceri si cum te ajuta aceasta?

Cifra de afaceri este unul dintre cei mai importanti factori de performanta economica, financiara a unei companii. In functie de CA poti atrage investitori, poti deveni cunoscut ca fiind un antreprenor de succes si poti avansa cu firma ta spre un nivel de profitabilitate crescut.

Daca doresti si alte detalii despre acest subiect sau vrei sa afli mai multe modalitati de crestere si prognoza a cifrei de afaceri in viitor, contacteaza un consultant de business sau un consilier fiscal, care sa te ajute sa iti realizezi planul, sa-ti setezi obiectivele si sa atingi scopul final, sa-ti maximizezi veniturile intr-un mod sigur si eficient!