
Multi antreprenori la inceput de drum nu stiu exact ce este franciza, atunci cand isi fac planuri de afaceri. De obicei, ei se gandesc in principal la beneficiile oferite de acest sistem de comercializare bine delimitat si pierd din vedere alte informatii importante.
Daca ai de gand sa incepi o afacere noua, urmand acest model de business, este esential sa stii ce este franciza si, mai ales, ce inseamna acest termen.
De ce? În primul rând, vei avea o viziune mult mai clara asupra acestei forme de marketing. În al doilea rând, vei sti daca regulile sistemului se potrivesc cu ideea ta de business.
Pentru ca lucrurile sa fie mai clare, mai jos iti voi prezenta ce inseamna franciza si tipurile sale, cum functioneaza aceasta, dar si avantajele & dezavantajele ei.
Despre franciza – ce este si cum functioneaza aceasta forma de marketing
Probabil toti am mancat macar o data intr-un restaurant de tip fast-food, ori ne-am cumparat haine dintr-un shop renumit din mall. Sansele ca aceste achizitii să fi fost facute dint-un magazin de tip franciza sunt mari.
Franciza este o forma de organizare a afacerilor, în care o firma (francizorul) intra într-o relatie contractuala cu un comerciant independent (francizat sau beneficiar).
Francizatul opereaza sub numele comercial al francizorului si, de regula, sub indrumarea lui. Totul în schimbul unei taxe. Aceasta definitie explica pe scurt ce inseamna franciza.
Principiul este destul de simplu: Un proaspat antreprenor dobandeste un tip de licenta. Aceasta ii permite sa aiba acces la sprijinul, numele și logo-ul unui brand cunoscut. De asemenea, licenta ii permite antreprenorului sa vanda bunuri sau servicii ale marelui brand.
Atunci cand un brand doreste sa-si mareasca cota de piata sau sa-si sporeasca acoperirea geografică la un cost redus, poate crea o franciza pentru produsul si marca sa. Aceasta forma de marketing este un joint-venture (contract) intre francizor si un francizat. Marca ii permite beneficiarului sa ii comercializeze bunurile si sa presteze serviciile sale. Totul, însă, în conformitate cu modelul comercial al brand-ului existent.
Daca te incanta ideea de a incepe un business, folosind aceasta strategie de dezvoltare a unei afaceri, este esential sa te documentezi ce inseamna franciza. Totul pentru a sti bine in ce te bagi!
Ce inseamna franciza: Trecut si prezent
In anii 1850, I.M. Singer a creat prima retea de franciza. Acesta voia să isi vande mașinile sale de cusut unui public sceptic, la acea vreme.
Totusi, afacerile de acest tip au inceput sa ia aploare incepand cu sfarsitul anilor ’50.
Inainte de acest boom, singurii francizati majori au fost producatorii de automobile, producatorii de bauturi racoritoare si companiile care comercializau combustibil. Aceste companii au folosit acest model de business drept calea principala de distribuire si comercializare a produselor lor.
De exemplu, Howard Johnson a fost un pionier al francizei. In mijlocul Marii Depresiuni, el avea o afacere cu 125 de restaurante, amplasate la marginea soselelor, pentru a fi vazute usor. Ideea lui Howard Johnson a fost de milioane, in acea vreme. Insa, odata cu aparitia gigantilor McDonald’s, Kentucky Fried Chicken, succesul lui Howard Johnson a scazut.
La sfarsitul anilor ’50, afacerile care urmau acest model de business au început sa apara din ce in ce mai mult. Cateva exemple includ marci precum Holiday Inn, Donuts Dunkin, Kentucky Fried Chicken.
Despre franciza mai putem spune ca este extrem de populara in America de Nord. Din anul 2017 exista in jur de 800.000 de unitati de franciza care angajeaza aproape 9 milioane de oameni in SUA.
In prezent, francizele reprezinta un procent mare din companiile din intreaga lume. Oamenii stiu ce este franciza si recunosc business-urile de acest fel.
Cele mai de succes retele de franciza sunt: McDonald’s, Taco Bell, Dairy Queen, Denny’s, Donuts Dunkin, Hampton by Hilton și Day’s Inn, precum și 7-Eleven Inc. și Anytime Fitness.

Ce este taxa de franciza?
Taxa de franciza se refera la o obligatiune pe care francizantii trebuie sa o plateasca initial in ideea de a putea intra in afacerea respectiva. Aceasta taxa se plateste doar o singura data la inceput si are rolul de acoperi cheltuilelile care apar in departamentul de vanzari al francizorului. In acelasi timp se deconteaza partial cheltuieli din promovarea initiala a magazinului care se deschide. Partea buna este ca exista si francizori care nu perfect aceasta taxa de franciza.
Ce este contractul de franciza?
Contractul de franciza este un contract consensual care are executare succesiva. Partile care semneaza acest contract nu trebuie sa ii dea o anumita forma nici macar scrisa pentru ca aceasta sa fie valabil incheiat. Prin contractul de franciza ambele parti urmaresc aceleasi scopuri si avantaje reciproce: francizorul doreste sa isi extinda reteaua afacerii, iar beneficiarul sa obtina profit de pe urma afacerii acestuia. Contractul de franciza are loc pe o anumita perioada de timp, durata contractului se stabileste pe un principiu care sa permita beneficiarului sa amortizeze investitiile francizei.
Tipuri de franciza
Tipurile de franciza sunt numeroase. Modelul timpuriu era franciza de produs. Mai precis, un producator acorda unui antreprenor dreptul de a ii vinde produsele.
Astăzi, exista mai multe tipuri, grupate pe mai multe domenii. Asadar, tocmai de aceea este esential ca un proaspat antreprenor sa cunoasca ce este franciza si ce inseamna ea. Mai ales, daca are de gand sa inceapa un astfel de tip de afacere.
Acest model de business este grupat in functie de trei criterii:
– tipul de activitate. Exemplu: franciza de distributie;
- Francizatul vinde bunurile detinatorului marcii. Spatiile in care acestea sunt comercializate sunt amenajate conform design-ului marelui brand. Acesta este cel mai cunoscut tip de franciza, iar multi dau acest exemplu, cand sunt intrebati ce este franciza.
– tipul de cunostinte pe care francizorul i le transmite proaspatului antreprenor. Exemplu: franciza sistemelor de afaceri;
- Francizorul ofera beneficiarului toate cunostintele privind comercializarea bunurilor sau serviciilor sale. Pe scurt, acesta il invata cum sa isi organizeze angajatii, cum sa vanda produsele si cum sa le promoveze.
– modul in care sistemul de franciza este organizat. Exemplu: franciza directa;
- In acest caz, antreprenorul incheie un contract de franciza cu un brand, el avand dreptul de a dezvolta afacerea pe un anumit teritoriu.
Acestea sunt unele dintre cele mai populare tipuri de francize.
Este nevoie de atentie la fiecare detaliu, de cooperare intre francizat si francizor.
Despre franciza – masterfranciza versus franciza simpla
Printr-o franciza simpla investitorul dobandeste dreptul de promovare si comercializare a produsului ori serviciului dezvoltat de catre francizor intr-o singura unitate, avand exclusivitate teritoriala limitata.
Masterfranciza vine cu o arie teritoriala mai larga, clar definita in contract, pentru care investitorul primeste exclusivitate, dar tododata in cele mai multe cazuri este conditionata si de un plan de dezvoltare.
Daca in cazul francizei simple lucrurile sunt evident mai simple, masterfranciza in schimb presupune implicare si investite.
Franciza: Avantaje si dezavantaje
Ca in orice tip de investitie sau business, franciza are mai multe avantaje, dar si dezavantaje. De cele mai multe ori, un antreprenor la inceput de drum este incantat de beneficiile unei afaceri in sistem de francize. Insa, atunci cand ne gandim ce este franciza, este esential sa luam in calcul atat avantajele, cat si dezavantajele sale.
Contractul de franciza este complex si variaza in functie de fiecare francizor. În mod obisnuit, un contract include trei categorii de plati care trebuie facute francizorului de catre francizat.
- In primul rand, proaspatul antreprenor trebuie sa dobandeasca dreptul de a utiliza insemne folosite de marca, precum numele brand-ului, denumirile produselor.
- In al doilea rand, proprietarul marcii primeste adesea plati pentru instruire, echipament sau servicii de consultanta de afaceri de la beneficiar.
- In ultimul rand, brand-ul primește un procent din vanzarile pe care le face micul antreprenor.
Insa, in functie de politicile fiecarui francizor, pot exista si alte taxe.
Avantaje
Pentru cei cu spirit antreprenorial, acest tip de business poate oferi multe beneficii. Beneficiul principal este minimizarea riscului de esec al afacerii. Francizatul primeste un format de afacere, deja testat pe piata, care functioneaza.
Francizatul este o entitate separata de francizor care opereaza propria lui afacere. Pe toata durata contractului de franciza, francizatul isi pastreaza independenta juridica, financiara, manageriala.
Oamenii cunosc brand-ul, dar si produsele sau serviciile oferite de acesta. Astfel ca, probabilitatea ca business-ul micului antreprenor sa reuseasca este foarte mare.
In plus, daca vrei sa incepi o afacere, urmand acest model de business, iti sunt asigurate asistenta tehnica si manageriala, dar si servicii de training.
Cand cumperi o franciza obtii tot echipamentul, consumabilele si instruirea pentru a incepe afacerea.
Mai mult decat atat, proprietarul marelui brand are grija ca afacerea beneficiarului este promovata. Campaniile publicitare regionale, nationale si locale au un rol extrem de important in cresterea notorietatii unui business.
Astfel ca, daca reteaua de franciza il sustine pe beneficiar promovandu-l, cu siguranta si vanzarie sale vor fi pe masura.
La franciza avantaje si dezavantaje intra si puterea de cumparare. Franciza ta va beneficia de puterea de cumparare colectiva a scoietatii – mama, datorita faptului ca francizorul are posibilitatea sa cumpere in vrac si sa treaca economiile de-a lungul francizatilor.
Un alt beneficiu este acela ca brand-urile mari au bugetul necesar pentru a imbunatati produsele, ori serviciile lor. Iar francizatul are si el de castigat, bineinteles, daca produsele sale sunt imbunatatite.
De multe ori, firmele mici dau faliment tocmai pentru ca nu au resursele necesare pentru a investi in produsele si serviciilor lor. Pentru a realiza studii de piata, care sa le ofere informatii despre ce vrea publicul tinta.
Asadar, daca la intrebarea “ce este franciza”, vei raspunde ca este un business care va functiona 100%, ei bine, ia in calcul si dezavantajele.
Dezavantaje
În ciuda beneficiilor prezentate mai sus, o afacere de acest tip nu inseamna doar avantaje. Există si unele dezavantaje.
In primul rand, micul antreprenor plateste taxa de intrare in reteaua de franciza, dar si un anumit procent din castigul sau catre francizor. De cele mai multe ori, taxa este destul de mare.
Spre deosebire de antreprenorii care isi incep propria afacere, francizatul trebuie sa lucreze conform formularului de afaceri dat de francizor. El este obligat sa respecte regulile de productie si distributie impuse in contract. Totul pentru mentinerea integritatii brand-ului.
Un exemplu in acest caz sunt restaurantele de tip fast-food – McDonald’s. Ele au acelasi design, iar angajatii au aceleasi uniforme.
De asemenea, exista posibilitatea ca francizatul sa fie conditionat sa se aprovizioneze de la anumiti furnizori si sa vanda produsele doar int-o anumita zona geografica.
Un alt dezavantaj este acela ca el poate comercializa doar produsele si serviciile stabilite prin contractul de franciza.
Francizatul trebuie sa respecte regulile de distributie, productie si prestare de servicii care sunt impuse de catre francizor.
Prin urmare, la fel ca orice alt tip de business, franciza ofera atat beneficii, cat si dezavantaje. Daca ai de gand sa incepi o afacere de acest fel, dar inca nu stii exact ce este franciza si ce presupune ea, sansele sa dai gres sunt mari. Trebuie sa analizezi bine situatia, sa te informezi, pentru a vedea daca o afacere ca aceasta este ceea ce iti doresti.
De asemenea, un alt dezavantaj se refera la limitarea dreptului de a vinde afacerea. Chiar daca francizatul este proprietarul afacerii, francizorul are dreptul sa refuze potentialii cumparatori ai francizei. Prin intermediul contractului semnat, francizorul poate impune ca revanzarea francizei sa se faca doar in conditii foarte stricte.